Co dobrze wpływa na pracę mózgu? Ćwiczenia, dieta, suplementy

Najbardziej inteligentny narząd naszego organizmu, bez niego nie bylibyśmy sobą, nie bylibyśmy indywidualnościami, myślącymi istotami. Mimo tego, że często nie zdajemy sobie sprawy, to właśnie mózg uczestniczy we wszystkich procesach naszego organizmu. Czy jesteśmy tego świadomi czy też nie, odpowiada za nasze określone zachowania. Dzięki niemu odbieramy i przekazujemy nasze bodźce. Praca mózgu jest więc nieodłącznie połączona z naszym ‚ja’.

Nasze ‚centrum działania’ waży niewiele, w porównaniu z masą naszego ciała, waga oscyluje pomiędzy 1200 a 1400 gram, kobiecy mózg jest nieco lżejszy, niż męski. Ma to związek z różnicą masy ciała pomiędzy płciami. Mózg jest narządem, który odpowiada również za naszą pamięć. Tak jak każdy narząd, do prawidłowego funkcjonowania i utrzymania odpowiedniego poziomu potrzebuje treningu i nieustannej stymulacji.

Jak poprawić pracę mózgu, aby żyło nam się lepiej?

Przede wszystkim stymulować i ćwiczyć. Wszelkie krzyżówki, gazety, czasopisma będą jak najbardziej przydatne, jednak aby nasz mózg nie spoczął na laurach należy robić to systematycznie. Poza tym, bardziej wymagająca literatura, która wymaga od nas większego skupienia i myślenia, będzie miała zbawienny wpływ na  rozwój naszego mózgu. Ważnym aspektem są również ćwiczenia fizyczne, takie jak bieganie, ćwiczenia wydolnościowe, wytrzymałościowe, dotlenia i pobudza nasz rozwój, blokując obumieranie komórek nerwowych.

Najlepsza dieta dla mózgu to natomiast jadłospis bogaty w tłuszcze, węglowodany oraz witaminy, głównie wszystkie z grupy B oraz A, C i E. Odżywianie mózgu powinno odbywać się poprzez spożywanie przede wszystkim orzechów, które wspomagają pamięć, ryb, bogatych w tłuszcze i kwasy Omega-3, mięso duszone lub gotowane (nie smażone!), czy rośliny strączkowe, ciemne pieczywo, jajka, owoce morza czy suplementy dla mózgu. Dzięki odpowiedniemu odżywaniu zwiększy się nasza plastyczność mózgu (inaczej neuroplastyczność), czyli zdolność i podatność na zmiany.

Nasz mózg nie jest statycznym niezmiennym narządem, poprzez odbieranie i przekazywanie bodźców, dochodzi do mniejszych lub większych zmian. Neuroplastyczność mózgu jest zdolnością mózgu do regeneracji, do dostosowywania swoich zachowań, zdolności do danych sytuacji. Neurony w mózgu natomiast przyczyniają się do rozwijania zdolności poznawczych, przekazują informacje w postaci niewielkich impulsów elektrycznych. Dlatego też dla ich odpowiedniego i stabilnego działania, tak ważna jest odpowiednia zbilansowana dieta.

Idąc dalej, nasz mózg składa się z dwóch półkul, lewej i prawej, każda z nich odpowiada za inne funkcje, każda powoduje że jesteśmy bardziej lub mniej humanistami czy też umysłami ścisłymi. Funkcje jakie posiada prawa półkula mózgu to przede wszystkim: ‚otwarty umysł’, myślenie kreatywne i abstrakcyjne, wyobraźnia, czy rozumienie emocji i metaforycznych znaczeń naszych wypowiedzi. W porównaniu do logicznej i ścisłej lewej półkuli, prawą określa przede wszystkim dużo większa artystyczność. Jednak czasami przychodzi taki moment, w którym czujemy, że nasze możliwości spadły, mamy mniejszą koncentrację, nasza pamięć szwankuje.

W takim wypadku warto zastanowić się nad doborem odpowiednich suplementów dla naszego mózgu. Przede wszystkim powinny być to tabletki na mózg bogate w witaminy z grupy B, magnez, kwasy tłuszczowe omega-3 i 6 oraz lecytynę. Witaminy dla mózgu możemy znaleźć również w składnikach odżywczych, jednakże jeśli cierpimy na niedobór którejś z nich warto sięgnąć po odpowiednie tabletki wartościowe dla funkcjonowania mózgu.

Jeśli dotknął nas problem nieodpowiedniego dotlenienia naszych półkul, powinniśmy sięgnąć po leki na dotlenienie mózgu. Warto tutaj sięgnąć po takie leki jak, np. Ginkofar. Jednak oprócz farmaceutycznych możliwości dotlenienia naszego mózgu istnieją również sposoby, którymi możemy się bez problemów kurować w codziennej egzystencji. Wszelkie ćwiczenia i ruch na świeżym powietrzu pełnią zbawczą funkcję dla mózgu i jego odpowiedniego dotlenienia, również tak prozaiczna czynność jak przewietrzenie mieszkania i dostarczenie odpowiedniej ilości świeżego powietrza zdziała pozytywne efekty. Na dotlenienie sprzyjająco wpłynie także, znowu, odpowiednia dieta, bogata w kwasy tłuszczowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *